چالش تولید محتوا

بعد از دایر کردن وبسایت، وبلاگ، شبکه اجتماعی یا هر رسانه دیگر، نوبت تولید محتوا می شود. من تحقیق علمی خاصی در این زمینه نکرده ام، اما به تجربه می دانم كه تعداد قابل توجهی از دارندگان وبسایت تا این مرحله اصلاً در مورد تولید محتوا فکر هم نکرده اند.

منظورم این است که تولید محتوا را به عنوان یک ابزار و خمیر مایه اصلی موفقیت و زبان گویای کسب و کار و خدماتشان جدی نگرفته اند.

حضور اقشار مختلف جامعه در فضای مجازی

مقتضای زمان و موقعیت این است كه اقشار و گروه های مختلف اجتماع به سمت فضای مجازی، الكترونیكی و آنلاین كشیده شوند.فكر كنم این ضرورتی است كه هر روز بیشتر از روز قبل نمود پیدا می كند.

دیگر نیاز به حضور در فضای مجازی از محافل تخصصی، آكادمیك و دانشگاهی و تحقیقاتی فراتر رفته و كسب و كارهای سنتی و بطور كل بازار كار را تحت تاثیر مستقیم قرار داده .

اگر دانش آموز باشید یا فرزند دانش آموز داشته باشید حتماً می دانید كه حالا دیگر بخش قابل توجهی از كارهای كلاسی و فوق برنامه به آشنایی با برنامه ها و پروژه های تحقیقی اختصاص دارد ( كه مواد اولیه همه شان محتوایی است كه از طریق آنها ارائه می شود).

بسیاری از كنفرانس های درسی و تحصیلی با ابزارهایی مثل پاورپوینت در كلاس های درس ارائه می گردد.

دامنه و توسعه این تكنولوژی به مدارس ابتدایی هم كشیده شده تا دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل با ابزارها و روشهای تولید محتوای الكترونیكی آشنا شوند.

داشتن رسانه قدم اول است

بعضی ها كه نه، خیلی ها به خاطر نیازهای كاذب،كسب پرستیژ ، به دست آوردن تجربه و در صد بالایی هم تبلیغات به سمت و سوی وبسایت داری و به طور كلی حضور حرفه ای در فضای مجازی كشیده می شوند.

اگر چه هر كدام از این انگیزه ها به خودی خود می تواند موجه و قابل پذیرش باشد، اما نكته این جاست كه بدست آوردن و ایجاد یك رسانه ارتباطی تنها بخش اول داستان به شمار می رود.

رسانه معجزه نمی كند

تا اینجا قدم اول را كه در اختیار داشتن رسانه است برداشته ایم. این رسانه ارتباطی می تواند وبلاگ، وبسایت یا شبكه های اجتماعی  مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، فیسبوك ، توئیتر و نظایر این ها باشد.

رسانه شما هر چه كه باشد. خصوصیات كاركردها و مشخصاتی دارد كه برای رسیدن به موفقیت باید آنها را شناخت.

علاوه بر شناخت رسانه و ویژه گی های آن باید در نظر داشت كه رسانه به تنهایی نمی تواند برای ما ،برنامه های ما  و كسب و كارمان معجزه بیافریند.  

خلق معجزه به عهده محتوای رسانه شماست!

محتوایی كه شما در رسانه تان بارگذاری می كنید ابزار معجره گرتان به شمار می آید. محتوای شما بصورت بالقوه می تواند ضامن موفقیت ها و پیروزهایتان در مراحل بعد باشد.

روی كلمه بالقوه باید توجه و نظر جدی داشت چرا تولید محتوای با كیفیت هم خودش نیاز به دانش ،تخصص و تجربه دارد و تازه بعد از آن باید چیزهایی تصمیمات خوب ، اندیشه ناب و فكر بكر را هم چاشنی كار كرد!

هدفگذاری پیش از تولید محتوا


  • هدف شما از تولید محتوا چیست؟
  • می خواهید برای كدام گروه سنی محتوا تولید كنید؟
  • آیا محتوای شما جذابیت لازم را دارد؟
  • می خواهید تولید محتوا را برون سپاری كنید؟
  • دوست دارید خودتان محتوای رسانه تان را تولید و تامین كنید؟

و بسیاری از سوالات ریز و درشت دیگر

تولید محتوای جذاب و با كیفیت از مهمترین و اصلی ترین بخش های كار رسانه ای است. رسانه شما تنها وسیله ارتباطی شماست ابزاری كه اگر چه در جای خودش توانمند و مهم است اما به تنهایی كاری از پیش نخواهد برد.

رسانه در اختیار شماست اما چیزی كه شما را موفق و پیروز خواهد كرد اندیشه و استراتژی شما در تولید محتوایتان است.

چالشی به نام تولید محتوا

پس برای رسیدن به محتوای خوب، با كیفیت، جذاب و مشتری پسند  چه كار باید كرد؟

این چالشی است كه تمام وبمسترها به نوعی با آن درگیر هستند. چرا كه در درجه اول محتوای موفق امروز ممكن است محتوای تكراری فردا باشد.

در ثانی چطور باید دانست و اطمینان پیدا كرد كه مخاطب-مشتری از این محتوا خوشش خواهد آمد. به عبارت دیگر عامل جذابیت محتوا كدام آیتم ها هستند؟

نتیجه بحث

هر وبمستری چه موفق و چه ناموفق این مسیر پر چالش را طی می كند. در اصل هم باید گفت وبمستر موفق كسی است كه بتواند راهكارهای كارآمدی برای رسیدن به اهداف تعیین شده ارائه كند تا به اهداف پیش بینی  شده نزدیك و نزدیك تر شود.

شما می توانید این مطلب را صورت جامع و كامل در وبسایت محتوا 20 بخوانید:

فرمول موفقیت شما در تولید محتوا




دسترسی به بخش های قبلی در وبلاگ نوین محتوا :

فرمول موفقیت محتوا-1


فرمول موفقیت محتوا-2